Oikea hetki

"Luodaan sulle, Anu,  Tinder-tili!"
Näin sanoivat ystäväni minulle juhannuksena. Savusaunan lauteilla he pureutuivat  tekemääni viiden kohdan listaan:

1. Ei saa olla liian nuori. Puumailu ei ole minun juttuni, joten seurustelukumppanini ei saisi olla minua hirveän paljon nuorempi.

2. Ei saa naimisissa. Ukkomiehen kanssa en ruppee millekkään.

3. Ei saa olla köyhä. Hunsvotteja en enää elätä.

4 . Ei saa lopsia nekkuun. Väkivaltaa, sen paremmin fyysistä kuin henkistäkään en aio sietää.

5. Ei saa olla uskoton. En halua olla osa haaremia.

Ystäväni puntaroivat, että listani on kohtuullinen, joskin kaipaa työstämistä. Tili jäi luomatta, mutta ajatus jäi itämään.

Minua on yllytetty osallistumaan Maajussille morsian -ohjelmaan ja Napakymppiin.  Viiden kohdan listan tuntevat ystäväni haarukoivat tuttavapiiristään sopivaa kumppania, uskaliaimmat suunnittelevat sokkotreffejäkin. Olen ajatukselle avoin, edelliset sokkotreffit johtivat 15-vuotiseen parisuhteeseen, avioliittoon ja kahteen lapseen.

Äitini puuskahti minulle joskus, että näkeeköhän hän koskaan sitä päivää, että minä olisin jonkun kanssa viittä vuotta pidempään. Ensimmäinen avioliittoni oli juuri  päättynyt. Sitä riemua oli riittänyt, harkinta-aikoineen, 1,5 vuotta, ja seurustelusuhteeni olivat siihen mennessä päättyneet viiden vuoden seurustelun jälkeen.

Minulla on ollut paha taipumus ihastua, jos ei nyt vallan renttuihin, niin luonteeltaan kyseenalaisiin ainakin. Olen vilkas, flirttailuun taipuvainen ja turhan altis imartelulle. Helppo nakki pelimiehelle siis. Perinpohjaisetkaan listat eivät minua silloin suojele, joten olen sopinut ystävieni kanssa, että he syynäävät tarkkaan kumppaniehdokkaani.

Luin iltapäivälehdestä jutun brittiläisestä miljardööristä, joka aiheutti kohun omalla listallaan. Morsian ei saa olla 168 senttiä pidempi, naisen tulee olla alle 40-vuotias ja hänen tulee olla "linnakoulutettu" (etiketin tunteva), hänen tulisi osata lentää helikopteria ja käyttää asetta. Miehen aamuteeveessä ääneen lukemaa listaa pidettiin seksistisenä.

Millaisia kriteerejä kumppaninetsintäsivuille sitten laitetaan? Ikä, ulkonäkö, arvot ja elämänkatsomus, ammatti, koulutus, perhesuhteet, elämäntavat, harrastukset... nehän ne kumppanissa kiinnostaa.

Oma listani on jalostunut jonkin verran sitten juhannuksen. Iästä olen valmis joustamaan, siviilisäädystä ja uskollisuusvaatimuksesta en. Väkivaltaa en siedä edelleenkään ja miehen on hyvä tulla omillaan toimeen. Opintolainalla en  enää miestä elätä.

Minulla on kaksi teini-ikäistä tytärtä. Heidän kanssaan on tultava juttuun.

Minulla on nykyään myös kissa, nelikuinen tumma ja tulinen eteläsavolainen herrasmies. Kissa kuuluu myös pakettiin, miehen on oltava siis kissaihminen.

Raitis miehen pitäisi myös olla. En tykkää "nuolla tuhkakuppia" ja viinan kanssa läträäjiä olen joutunut seuraamaan elämäni aikana liiankin kanssa.

Jokainen voi valita, millaisiin raameihin elämänsä laittaa, ja "tinderlista" on minulle eräänlainen raami. Rakkauselämäni on ajautunut karille monta kertaa, mutta uskoani rakkauteen epäonneni ei ole horjuttanut. Ihmeurokseni voi kävellä elämääni koska tahansa. Lomareissulla, kaupan kassajonossa tai vaikkapa hiihtoladulla. Pitää löytää oikea hetki.

Sattumalla on rakkausjutuissa oma sijansa. Eräs ystäväni rakastui mieheen, joka auttoi häntä vaihtamaan puhjenneen autonrenkaan. Astuminen väärään lentokoneeseen, sekaannus huonevarauksessa tai vaikkapa vain väärään osoitteeseen tulleen postin palauttaminen oikeaan osoitteeseen voivat johtaa elämänmittaiseen matkaan.

Vaikka rakkaudennälkä ja hellyydenkaipuu sieluani raastavatkin, niin turhaa hoppua en uuden kumppanin etsimisessä aio pitää. "Mieluumin yksin kuin kimpassa huonon kumppanin kanssa", näin evästi minua eräs teini-ikäinen nuori nainen. Viisaita sanoja 15-vuotiaan suusta.

Kantelettarestakin löytyy viisahia sanoja:

Mitä tuosta hyötyisin, jos huonon pojan naisin?
Viinanjuojan, mieron ruojan, tuskan, ristin saisin.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laattajakoa

Mutta jos kuitenkin?

Muisti on outo elin