Mitä nainen haluaa

"Hi! My name is Vaughan. I live in California. You are beautifull. I would like to meet you."

Suurinpiirtein tuollaisia viestejä on ropisssut Instaan viimeisen vuoden sisään puolenkymnentä. Sisältö pitkälti sama, kuvissa aina nuori ja komea mies. Yleensä lääkäri tai sotilas, parhaassa tapauksessa molempia, aina yksinhuoltaja. 

Ihan uteliaisuuttani seurailin, miten nopsaan minulta pyydetään rahaa. Suoraan ei koskaan, mutta toinen tai kolmas viesti sisälsi lauseen "Suomi on kaunis maa, olisi ihana päästä sinne." Viestittely loppui, kun vastasin, että tervetuloa, mutta lippua en osta enkä rahaa lähetä, minut on putsattu jo. 

Minulla on semmoinen hassu kyky: en erota kunnollisia miehiä ketkuista. Olen retkahtanut muutamaan, ja minut on putsattu. Taloudellisestikin, mutta vielä perusteellisemmin henkisesti. 

Ihastun vääränlaisiin miehiin. Tai ehkä he ovat löytäneet minusta sen heikon kohdan, jonka ovat osanneet hetkellisesti ja omien tarpeidensa mukaisesti täyttää. 

Mitä nainen haluaa, se naiselle tarjotaan. Mitä nainen haluaa kuulla, se naiselle sanotaan. Perusniksi. 

* * * * 

Kerta toisensa jälkeen
minä sorrun mieheen, 
joka ei sovi minulle. 
Pelimies, 
valehtelija, 
varas, 
huijari. 
Kaava on aina sama, 
ja silmät ovat minun heikkouteni. 
Värillä ei ole niinkään väliä,
mutta nauravat ne ovat aina. 
Hän katsoo minuun, ja minä olen sokea. 
Hän puhuu minulle, ja olen kuuro. 
Ja kun ilmaksi hänelle muutun, 
minä kysyn, 
mitä minä väärin tein. 

* * * * *

Jos sen  Tinder-tilin loisi, 
niin mitkähän mahtaisivat
sen plussat ja miinukset olla? 

Plussaa saattaisi olla se, 
että seuraa saisi, 
vakavasti otettavaakin. 
Miinusta taatusti se, 
että pettäjiä ja valehtelijoita
ovat kaikki tyynni. 

Eroaako Tinderin plussat ja miinukset
baaritiskin plussista ja miinuksista? 
Eipä juuri:
tarjonta on yhtä laadukasta ja luotettavaa. 

* * * * *

Sinä kuuntelit, 
olkapäätä esitit, 
myötätuntoista, 
veit kenkäkauppaan ja sanoit,
että surullisen naisen 
on käytävä ostoksilla. 

Olisin ollut kypsä hedelmä, 
valmis poimittavaksi, 
mutta sinusta ei ollut 
sadonkorjaajaksi. 

Onneksi, 
sillä marinoidun paremmaksi, 
hedelmäisemmäksi
jollekin toiselle. 

* * * * *

Sinä sanoit,
ettei naiselle tarvitse sanoa
"rakastanrakastan".
Riittää, että katsoo silmiin
ja ojentaa leskenlehden.

Sinä sanoit,
ettei naista tarvitse kuunnella,
oikeasti.
Riittää, että katsoo silmiin
ja nyökkäilee sopivassa kohdassa.

Sinä sanoit, 
ettei nainen paljon tarvitse, 
eikä sille pidä kaikkea antaakaan. 
Riittää, että katsoo silmiin, 
muistaa syntymäpäivän, ehkä, 
tai yllättää muuten vaan. 
Mutta ei liian usein eikä varsinkaan aina. 

Sinä sanoit,
ettei naista saa kehua liikaa,
kauniilla sanoilla pilalle pistää. 
Riittää, että katsoo silmiin
ja hymyllään näyttää, 
että kenties, tänään, kelpaat. 

Sinä sanoit, 
ettei naista tarvitse kunnioittaa, 
arvostaa eikä palvoa. 
Riittää, että katsoo silmiin
ja kylmällä katseella paikan osoittaa. 

* * * * *

Varkauden Teatterin tämän kauden musikaalissa huijataan, perusteellisesti. Herrasmieshuijarit putsaavat rikkaita naisia ammatikseen. Naisille annetaan näiden toivoma show. Joten naisia viedään. Ja vähän miehiäkin. 

Miettimään näytelmä pistää, omaa alttiutta mennä retkuun. Rahallisesti minussa ei ole ollut putsattavaa vuosikausiin, mutta näköjään henkinen pajatsokin kelpaa. Ja se koliseekin tyhjäksi tasaisesti. Nytkin se on tyhjä. 

Selailin vanhoja runojani tulevaisuuden runokirjaa varten, ajalta ennen (avio)eroja ja ajasta niiden jälkeen. Runoissa toistuu sama kaava: raju alkuhuuma, rakastuminen ja lopulta kipeä ero. 

Minun heikko kohtani on empatia. Imuroin lähelleni ihmisiä, jotka ovat rikki, tavalla tai toisella. Ja sitten Anua viedään kuin litran mittaa. 

* * * * * 

Sinä sanoit, 
että silmissäni asuu suru, 
ja jäit vierelleni. 
Sanoin älä, 
silti jäit. 
Ja suru silmissäni
kasvoi suuremmaksi. 

Sinä sanoit, 
että hymyssäni asuu suru, 
ja jäit  vierelleni. 
Sanoi mene, 
silti jäit. 
Ja suru hymyssäni 
kasvoi suuremmaksi. 

Sinä sanoit, 
että sisälläni asuu suru, 
ja jätit minut yksin. 
Sanoin älä mene, 
silti menit. 
Ja suru sisälläni
kasvoi suuremmaksi. 

* * * * *

Huijatuksi tulemisen pointti on halu tulla rakastetuksi. Olla jollekulle tärkeä. 

* * * * *

Ystäväni sanoi sen ääneen:
minä olen juuri eronneelle
nuorelle miehelle
paras mahdollinen laastari:
keski-ikäinen puumanaaras, 
kakaransa tehnyt jo, 
innokas ja kyltymätön, 
ei etsi parisuhdetta. 

Mikäs siinä, 
voihan tässä laastarikin olla, 
hetkellinen olkapää, 
lohduttaja
ja unohduksen antaja. 

Mutta voisin minä muutakin:
lämmin halaus huonona päivänä, 
syli elokuun yön tähtien alla,
suukko nenänpäähän pakkasella. 
Jotain järisyttävää
ja silti tavallisen turvallista. 
En joka päivä, 
en aina, 
en ikuisesti.
Mutta enemmän kuin yhden yön kuitenkin. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laattajakoa

Muisti on outo elin

Mutta jos kuitenkin?