Muusamietintöjä

Kun muistelee vanhoja, lukee päiväkirjojaan, runojaan, kirjeitään, löytää kaikenlaista. Ja miettii. Toivoo. 

Muusia on monenlaisia, hyviä ja huonoja. Rakkausmuusia, katkeruusmuusia, vihamuusia, toivomuusia. Jokaisesta olen kiitollinen, niistäkin, joiden vuoksi olen surullinen. Vieläkin. 

* * * * * 

Minä annoin sinulle
parhaat vuoteni,
synnytin sinulle viisi lasta,
heräsin kanssasi
aamunavetalle. 

Nyt minä olen pariton lapanen,
tyhjä talo, 
aitan nurkalle unohtunut talikko, 
työni tehnyt vanheneva nainen, 
rikki sisältä ja ulkoa. 

Aina en jaksanut rakastaa, 
joskus oli helpompaa vain olla, poissa.
Silti, parittomanakin, lämmittäisin, 
vaihtaisit vain kättä. 

* * * * * 

Minä olen itselleni
syyttäjä,
tuomari,
pylveli.
Vihasin sinut kuoliaaksi,
ja nyt riipun
itsesyytöksen hirsipuussa iankaikkisesti.
Armahdusta odotan, 
lieventävän asianhaaran
tajusin vasta, 
kun olit poissa. 

Ne ovat toistensa sisarukset, 
rakkaus ja viha. 
Minä vihasin sinut kuoliaaksi
- ja silti sinua rakastin. 

* * * * * 

Vanha kanava
ajan ahavoittama
iän uurtama
sammal piirtynyt
vuosina pintaan.

Ennen virtasi vesi
elämä vuolaana
valui ja vaihtui.
Nyt sameana seisoo,
suolampena lemuaa.

Keski-ikäinen, hylätty nainen.

* * * * * 

Sinä pelkäät läheisyyttä ja sitoutumista,
mutta tindertili on sinulla silti.
Haluat haaremin,
ympärillesi monta ihailijaa.
Suosikkijalkavaimosi voisin olla,
mutta en siksi, että sinua rakastan.
Siksi vain, että kelvollinen rakastaja olet
ja minä liian laiska parempaa etsimään.
Periaatteeni on,
tällä hetkellä,
että mieluummin hyvä(hkö)ä seksiä tutu(hko)n tyypin kanssa
kuin huono parisuhde kenenkään kanssa.

Voihan moinen
itsekunnioituksen puutettakin olla, enemmän ehkä kuitenkin
laiskuutta etsiä kummoisempaa.
Tilannetta helpottaa 
- tai näkökulmasta riippuen vaikeuttaa -
se, ettei sitä tutuhkoakaan
oikeasti näköpiirissä ole.

* * * * * 

Euron Shania Twain
väittää sinun olevan edelleen se oikea,
tässä hetkessä
etten unohda sinua,
että roikun sinussa kiinni 
kuin pelastusrenkaassa.
Mutta minä pääsen sinusta yli,
minulla on keinoni siihen.
Vaikka tämä tunne jyrsii minua,
kudoskerros kerrokselta sieluun asti, 
tunnen itseni vahvaksi taas.
Soitan Shaniaa tämän päivän, 
muistan sinua eurolla.
Huomenna kuuntelen samaa levyä
mielessäni joku muu. 

* * * * * 

En halua olla sääntö enkä seuraus
haluan olla poikkeus ja syy.
En halua olla yliviivattu osoite
enkä piiloon pistetty valokuva, 
haluan olla päämäärä ja mainostaulu. 
En halua olla yksi muiden joukossa, 
enkä se tusinan kolmastoista,
haluan olla muiden joukosta se yksi
ja kaikkien joukosta se ensimmäinen.

Sinä huomaat minut, takaan sen, 
et taatusti onnesi ohi kulje.
Olen alfanaaras,
komeetta, 
uudenvuodenjysäys, 
happi ja vesi. 

* * * * * 

Neuloin villasukkaa, kun tulit, muistatko?
Ne raidalliset, vähän eripariset?
Sanoit, että jalkojasi paleltaa,
aina ja mökillä varsinkin,
että sukat ois kyllä kivat.
Neuloin ne loppuun, kun olit,
päättelin yötä myöten.
Meinasit unohtaa,
vahingossa vaiko tahalteen, en tiedä.
Tyrkkäsin mukaasisi, kun lähdit.
Löysin loppukerän, siitä juolahdit,
ja mietin, lämmitänkö sinua vielä. 

* * * * * 

Onko minun odotettava ikuisesti
ilotulitusta ja sähinää
vai pitääkö tyytyä
tulitikun leimahdukseen,
jos edes se tulisi kohdalle?

Elämä on täynnä ensimmäisiä ja viimeisiä.
Ilotulitusta ja tulitikkuja.












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laattajakoa

Muisti on outo elin

Yksin sinun, sinun yksin