Näytös

Näytös peruttu. Koska korona.

Näytös peruttu. Koska korona.

Näytös peruttu. Koska korona.

 

Nyt, eturivissä. Paikka numero kymmenen. Minun paikka. Minun koti. Vakio.

 

Minulla oli ikävä. Suunnaton ikävä. Vierotusoireitakin oli, en tiennyt, että voi olla. Että mitä tekisin. Kun ennen koronaa perjantai-iltana puoli seitsemältä keksin, että teatteriin, niin vartissa valmis ja teatterillakin jo. Minulta sinne menee viisi minuuttia.

 

Lämpiö on ihana paikka. Rakastan sitä. Se sanoo: ”Olet tervetullut!”

 

Katson valokuvat, aina. Olen nähnyt ne monta kertaa, ja jokaisella kerralla mietin, että olisinpa yksi heistä. Maailmankaikkeuden surkein näyttelijä olisin, mutta intohimoinen. Uusi Ansa, Regina, Ella ja Seela, diivojen diiva, tähtien tähti.

 

Esirippu aukeaa, tanssijat tulevat.

* * * * * 

 Kahdeksas kerta.

Kaveri kysyi, mitä järkeä on katsoa sama, kahdeksatta kertaa.

 

Minulle jokainen näytös on uusi. Näen joka kerta jotain uutta, huomaan, koen. Pääosan primadonnan takana on monta, jota ilman tämä ei olisi tällainen.

 

Ja entäs lavasteet sitten? Tuo laituri, onko raakalautaa, pontattua, höylättyä, miten tehty? Ja se kamarin tapetti? Nurkanylitys, onko kohillaan? Ja miten se sänkykin oli tehty? Ja ihanat vaatteet? Koreografia? Äänet? Tehosteet?

Kahdeksas kerta oli minulle taas ensimmäinen. Ja ensi viikon yhdeksäs, jos näytöstä ei peruta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Laattajakoa

Muisti on outo elin

Yksin sinun, sinun yksin